Van shit naar fit update

Voor als je het is ontgaan, ik ben begonnen met de challenge Van shit naar fit. De bedoeling is dat ik zestig dagen allerlei opdrachten doe om zo een gezonde levensstijl te krijgen en mij weer gezond en fit te voelen. Ik ben inmiddels twee weken bezig en vandaag is het tijd voor een update. Ik neem jullie mee in hoe het gaat met de oefeningen, de opdrachten en hoe het nu met mij gaat. Iedereen weet inmiddels wel dat ik niet van sporten houd en dat ik vaak snel de handdoek weer in de ring gooi. Ik ben vastbesloten door te gaan (jaja), want 2016 moet een gezond jaar worden. Het jaar waarin ik mij weer beter in mijn vel voel.

De opdrachten

De eerste dag begon direct goed en confronterend. Ik heb mij gewogen, opgemeten en op de foto gezet. Voordat je direct naar beneden scrolt voor de foto, ik moet jullie teleurstellen, deze staat niet online. Ik heb de foto uiteraard gemaakt, maar meer voor mijzelf als een stukje motivatie. En dan is het nu tijd voor de getallen. Ik heb mijn bovenarm, taille, heup en bovenbeen gemeten op de eerste dag. Verder heb ik mijzelf ook gewogen. Ik ben echt trots, want de getallen spreken voor zich.

Start

  • Bovenarm – 33 cm
  • Taille – 95 cm
  • Heup – 114,5 cm
  • Bovenbeen – 64 cm
  • Kilo’s – 84,9 kg

Na 2 weken

  • Bovenarm – 30 cm
  • Taille – 94 cm
  • Heup – 113,5 cm
  • Bovenbeen – 62 cm
  • Kilo’s – 82,8 kg

Verder is het de bedoeling dat ik elke dag twee liter water drink. Dat is op zich geen hele lastige, maar ik moet me er wel toe aanzetten. Dus ik vul nu dagelijks een literfles met water en zet deze op een zichtbare plek. Op mijn werk heb ik een handige waterfles met filter staan waarin ik fruit, munt of komkommer kan doen om het water een beetje smaak te geven. Dat is wel erg lekker voor de afwisseling.

granolaNa een week kwam daar nog een opdracht bij, namelijk elke dag ontbijten. Dat is een makkelijke, dat doe ik namelijk al. Overigens kon ik hier nog wel wat aan veranderen, namelijk gezonder ontbijten. Ik reis elke dag met de trein en werd nogal eens verleid om een vers gebakken ham-kaas croissant te kopen. Niet heel erg gezond als je dat te vaak doet. Dat soort slechte gewoontes heb ik afgeleerd en zorg voor een lekkere smoothie, crackers met mager beleg of yoghurt met granola.

Wat doe ik nog meer?

Allereerst ben ik gestopt met snoepen. Sinds mijn zwangerschap van Evie ben ik een echte zoetekauw geworden en dit is helaas niet meer weggegaan. Het is niet erg om zo nu en dan een snoepje te nemen, maar ik kon geen maat houden dus geen snoep meer. Verder eet ik minder brood, mager beleg, kleinere porties en wissel ik de lunch af met een lekkere salade. Zondigen mag, maar ik probeer dit dan ergens anders te compenseren.

sportschemaSport

Sporten is voor mij de grootste uitdaging, aangezien ik hier echt niet van houd. Onderdeel van deze challenge is de squat en ab challenge. Hier ben ik in de eerste week heel enthousiast mee begonnen en ook direct mee gestopt. Voor de zoveelste keer liet mijn lichaam mij in de steek. Bij dag drie had ik al zo’n rugpijn dat ik een rustdag moest inlassen en vervolgens heb ik dag op vijf nog met rugpijn een paar oefeningen eruit geperst, maar het ging niet meer. Vermoedelijk zijn de squats te belastend voor mijn rug. Van Fleur kreeg ik de tip om Blogilates te doen. Een schot in de roos. Op het bijbehorende YouTube kanaal staan filmpjes met diverse oefeningen. Ik heb een aantal fijne uitgekozen voor mijn buik, rug, benen, billen en armen en probeer zo’n vijf keer per week een aantal oefeningen te doen. Ik heb geen rugpijn meer en het voelt goed.

Hoe voel ik me?

Het minder eten was even wennen. Ik moest echt leren echte trek te herkennen, want meestal ga ik eten om afleiding te zoeken of iets om handen te hebben. Wat ik nog belangrijker vind is dat ik me na anderhalve week ook daadwerkelijk fitter voelde. Ik merk echt wel wat verschil. Met een peuter in huis en zo nu en dan een korte nacht is echt uitgerust zijn een utopie, maar ik hou het beter vol.

Over twee weken kunnen jullie weer een update verwachten. Doen jullie ook mee met de challenge? Hoe is het met jullie voortgang?

 

Volg en like ons:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge