Blue monday – Tips om Blue monday te voorkomen

Daar is hij dan. De meest deprimerende dag van het jaar, Blue monday. In 2005 bedacht de Britse psycholoog Cliff Arnall een formule waarmee hij kon aantonen dat de maandag in de laatste volle week van januari de meeste mensen zich treurig, depressief en weemoedig zouden voelen. De feestdagen zijn voorbij, het geld is op, goede voornemens mislukken en de zomervakantie nog ver weg is. Klinkt inderdaad deprimerend, maar is deze dag echt zo treurig? Ik geef vandaag een paar tips om Blue monday te voorkomen.

Blue monday vrouw kijkt uit raam
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

1. Kleine stapjes

Het goede voornemen om af te vallen is natuurlijk hartstikke mooi, maar als je na een paar weken slechts anderhalve kilo kwijt bent, dan kan dat getal op de weegschaal je teleurstellen. Blue monday ligt dan al op de loer. Stel jezelf kleine doelen. Knip je einddoel in kleine stukjes en maak hier kleine doelen van. Op deze manier behaal je steeds kleine doelen en mag je jezelf daar best voor belonen. Zo blijf je positief en gemotiveerd.

2. Sporten

Sporten en bewegen is gezond. Het is gezond voor je spieren en gewrichten, maar ook voor je geest. Sporten en bewegen zorgt er voor dat er allerlei stofjes vrijkomen zoals endorfine. Dit zorgt voor een gelukzalig gevoel. Twintig tot dertig minuten in de sportschool zorgt er al voor dat deze stofjes vrijkomen. Een goede reden om dus lekker in beweging te blijven. Sporten hoeft natuurlijk niet in de sportschool. Een eindje fietsen of een rondje wandelen is natuurlijk ook heel goed om Blue monday weg te houden

3. Wees niet te streng voor jezelf

Ik ben van mening dat je jezelf niets moet ontzeggen. Sterker nog, ik denk dat wanneer je jezelf dingen ontzegt dat dat juist averechts werkt. Plan bijvoorbeeld tijdens het afvallen een dag ik om te ‘cheaten’ en eet lekker waar je zin in hebt. Dan is dat maar uit je systeem. En wanneer iets de eerste keer niet lukt, niet getreurd. Probeer het op een ander moment nog een keer. Geef niet op en blijf positief.

4. Plan leuke dingen om naar uit te kijken

Plan zo nu en dan leuke dingen in en geef jezelf iets om naar uit te kijken. De voorpret is minstens zo leuk als hetgeen dat je inplant. Een etentje (date night), weekendje weg, dagje winkelen, een wandeling maken of een cursus doen die op je wensenlijst staat. Ik heb een periode gehad waarin in eigenlijk heel weinig deed. Ik gunde het mijzelf niet voldoende. Hallo burn-out, want ik was mijzelf volledig voorbij gelopen. Ik heb gemerkt dat wanneer ik mijzelf iets in het vooruitzicht stel, ik daar heel blij van word.

5. Self care

Of het nu Blue monday is of een willekeurige andere dag, zorg goed voor jezelf. Ga in bad met een filmpje op Netflix, lees een hoofdstuk uit een boek, bereid voor jezelf een extra lekkere lunch of neem even de tijd om een gezichtsmasker te nemen of je nagels te lakken. Het lijken soms hele kleine dingen, maar zorgen er wel voor dat je je weer even kunt opladen. Ik neem graag een lange douche met een gezichtsmasker, kijk in bed een serie op Netflix en ga één keer in de drie weken naar de nagelsalon.

6. Laat je niet meeslepen

Laat je niet meeslepen in het gevoel van Blue monday. Blue Monday is maar een dag. Een doodgewone dag die ook weer voorbij gaat. Blijf positief, ga samen met collega’s uit lunchen, overdenk je gestelde doelen en stel ze bij waar nodig om jezelf gemotiveerd te houden.

Volg en like ons:

One thought on “Blue monday – Tips om Blue monday te voorkomen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.