zwangerschapsdementie

zwangerschapsdementie
Bron

Voor mijn zwangerschap was ik eigenlijk best georganiseerd. Mijn agenda was overzichtelijk en veel dingen onthield ik gewoon. Ook op mijn werk had ik alles netjes geregeld. To-do-lijstjes werden netjes afgewerkt, zowel op het werk als privé. Ik had mensen wel eens gehoord over zwangerschapsdementie en mij leek het eigenlijk een goede smoes om af en toe lekker lui te zijn tot mijn eigen zwangerschap. Of het nu de moeheid was of de invloed van hormonen, ik werd tijdens mijn zwangerschap warrig, vergeetachtig en kon me moeilijk concentreren. Op mijn werk was ik snel uit mijn concentratie. Ik kon moeilijk verbanden leggen en tegen het einde van de dag was nadenken überhaupt een uitdaging. Het kwam op een punt dat ik mijzelf niet eens herkende. Nu, een half jaar na de bevalling, heb ik er nog steeds last van. Vermoedelijk speelt moeheid hierbij een grote rol.

Ongeveer 80% van de vrouwen heeft tijdens de zwangerschap moeite met het onthouden van zelfs de meest eenvoudige dingen. Het is goed te weten dat dit in de maanden na je zwangerschap weer verbetert. Naast de vergeetachtigheid merk je dat je vaker ongelukjes hebt. Je stoot jezelf, struikelt of snijdt in je vinger. Kijk er niet vreemd van op als je de wasverzachter in de koelkast vindt en de melk in de voorraadkast.

Het is niet zo vreemd dat je lichaam heftig reageert. je lichaam en je hersenen veranderen onder invloed van de zwangerschap. Het is niet niks, een kleine spruit in je buik. Uit onderzoek is gebleken dat dat aanstaande moeders inderdaad vergeetachtiger zijn en dat dit tot 32 weken na de bevalling kan aanhouden. Ook het reactievermogen van de zwangere vrouw is tegen het einde van de zwangerschap een klein beetje trager. Het hormoon progesteron is hier de boosdoener van. Ook het slaapgebrek doet je geheugen geen goed.

Tips

  • Maak lijstjes. Zorg dat je altijd pen en papier bij de hand hebt. Schrijf ideeën, boodschappen of klusjes direct op. Dan is het uit je hoofd en kun je het niet vergeten. Ik schreef bij de klusjes die belangrijk waren voor de zwangerschap vaak ook een datum bij, zodat ik wist wanneer het klaar moest zijn.
  • Leg belangrijke dingen op een vaste plek. Zo had ik tijdens de zwangerschap een stapeltje met belangrijke papieren en boekjes op tafel liggen. Ik wist altijd direct waar ik moest zoeken. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld je sleutels, bril en telefoon.
  • Neem voldoende rust en slaap zoveel mogelijk. Hoe vermoeider je bent, hoe meer je vergeet.
  • Vette vis is goed voor je hersenen en dus voor je geheugen. Ik hou niet van vis en capsules met visolie zijn dan een prima alternatief.

Helaas heb ik nog steeds last van mijn geheugen en werk ik nog steeds niet efficiënt. Wie schrijft die blijft dus werk ik nog steeds met lijstjes en een agenda. Ook mijn telefoon geeft dagelijks herinneringen van activiteiten om deze niet te vergeten.

Volg en like ons:

5 thoughts on “zwangerschapsdementie

    1. Dutjes lukken hier ook niet altijd. Normaal gesproken slaapt ze wel een uurtje of twee. Net als ik wil slapen is ze na een half uur weer wakker.

  1. Goede tips! Ik denk als je genoeg aan je rust komt en wanneer de kleine een dutje doet zelf ook even gaat liggen je al een grote stap op weg bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.